جملات تاثیرگذار

مهم‌ترین بخش هرکتاب، جملات آن است. جملات حتی اگر در پاراگرافی یکسان باشند، باز هم طیفی جداگانه به‌هم دارند. هر جمله بار معنایی خاص خود را دارد و جملاتی که تاثیرگذار هستند به اصطلاح بار معنایی بیشتری دارند، چه خوب و چه بد(برای مثال جملات قصار نیز جزو همین گروه می‌شوند). ساختار کتاب‌ها با مجموعه‌ی زیادی از جملات تشکیل می‌‌شوند که در کنار هم معنا و موضوعی کلی را تشکیل می‌دهند. بار معنایی جملات این امکان را به نویسنده می‌دهد که برای مثال نویسنده متنی ۱۰۰۰ کلمه‌ای را به متنی ۲۰۰ کلمه‌ای خلاصه کند همراه با همان معنی و مفهوم. اینگونه است که نمی‌توان متنی را از تعداد کلماتش قضاوت کرد.
از طرفی دیگر، هرجمله از مجموعه کلماتی تشکیل شده و تمام بار معنایی جمله بستگی به واژگان آن دارد. پس می‌توان گفت با استفاده از واژگان مترادف و کمی دقت در انتخاب واژه درست، ممکن است بار معنایی جمله به کلی تغییر کند؛ پس چه بهتر که در انتخاب واژه محتاطانه‌تر رفتار کنیم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام
    امیر علی جان
    ۱. مهمترین بخش یک‌….. ( بخشهای دیگر یک کتاب کدامند ؟ معنی جمله واضح نیست )
    ۲. جملات حتی اگر… طیفی جداگانه به هم دارند. ( پاراگراف یکسان؟ طیف جداگانه به هم؟….) کلمات در جای خود نیستند
    ۳.ساختار کتابها…تشکیل….. تشکیل….) جمله زیبا نوشته نشده
    ۴.مزیت قصار نویسی بر مفصل نویسی چیست؟ آیا همیشه باید قصار نوشت؟
    ۵. واژه درست یعنی چه؟ ( البته نکته مهمی است ولی برای خواننده ای که میخواهد از نوشته تو‌ چیزی یاد بگیرید این عبارت مبهم است )
    و در نهایت
    ۶. تصویر را از پستهایت حذف نکن . لطفا
    اینکه مشخصا درباره تجربه نویسندگی ات می‌نویسی و سبک آموزشی را دنبال میکنی بسیار خوب است البته لوازمی دارد که باید رعایت شود ولی کاش یکی دو کار غیر آموزشی هم درمیان این نوشته هایت میگذاشتی. اثری که جنبه هنری داشته باشد.
    مشتاق خواندن اثری غیر آموزشی از تو هستم چون قبلا خوانده ام و برایم بسیار دلنشین بوده آمد
    موفق باشی نویسنده خو‌ش آتیه
    امیر علی عزیز بامید هم‌صحبتی
    مهدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *