شکسته‌نویسی؟

بسیاری از نویسندگان آماتور و تازه‌کار، بر این باورند که برای (خودمانی‌تر) و یا (ارزشمندتر) کردن انواع و اقسام متون مختلف، نیاز است تا فقط از زبان محاوره‌ای استفاده کنیم و زبان کتابت را به کلی کنار بگذاریم…
اما آیا این حرف درست است؟
آیا فقط زبان محاوره‌ای است که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند؟
آیا زبان کتابت مانع استفاده از زبان محاوره‌ای می‌شود؟
و آیا زبان محاوره‌ای نثر فارسی را ارزشمندتر می‌کند؟
در واقع، این باور مطلق غلط است که زبان کتابت، متن را رسمی و خشک می‌کند، بلکه برعکس، متن‌ها بوده‌اند که با وجود داشتن زبان کتابت، با خواننده ارتباط برقرار کرده‌اند و او را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. پس بهتر است زبان محاوره‌ای را مکمل زبان کتابت بدانیم و برعکس، زیرا این دو با هم و در قرارگیری در قسمت‌های مناسب متن را ارزشمندتر می‌کنند. گاهی در متون مختلف(مانند مقاله) نیاز است تا از زبان کتابت استفاده کنیم. گاهی نیز در داستان باید هردو را بکار بگیریم و گاهی در شعر و نمایشنامه، این اختیار را داریم که فقط از زبان محاوره‌ای استفاده کنیم. پس نمی‌توان بخشی از زبان را به طور مطلق بهتر از دیگری دانست، زیرا هردوی آنان تکمیل‌کننده‌ی یک چیزند، زبان.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

5 پاسخ

      1. سلام.‌
        امیر علی جان.
        راستش خیلی با محاوره نویسی موافق نیستم البته مهارت در محاوره نویسی و سختی آن را درک میکنم ولی به شخصه آن را توصیه نمیکنم.‌
        از نظر من محاوره نویسی بعد از آن که فرد بر درجات بالای نویسندگی با ادبیات رسمی و رعایت دستور زبان در عالی ترین سطوح نایل آمد میتواند زیبا و پذیرفتنی باشد و الا برای نویسنده ی مبتدی موجب تنبلی نوشتاری و تنزل قلم‌خواهد شد .
        البته که پس از وصول به دقایق ادبیات رسمی استفاده از سبک محاوره نویسی می‌تواند باعث جذابیت باشد
        نظرت رو در مجموع پسندیدم
        مهدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *