راه‌هایی برای افزایش جذابیت متون مختلف

چندی‌پیش درمورد راه‌هایی برای افزایش جذابیت مقاله نوشته بودم. اکنون و در این جستار، سعی دارم تا راه‌هایی برای افزایش جذابیت متون مختلف را برای شما گردآوری کنم.
روش‌هایی برای جذاب‌تر شدن متون مختلف:

۱. استفاده از نقل‌قول
استفاده از نقل‌قول، علاوه بر جذابیت متن را جامع‌تر نیز می‌کند. نقل‌قول می‌تواند به عنوان مثال نیز به کار رود.

۲. نظم‌دادن به متن
راه‌هایی برای جذابیت متون مختلف همیشه به محتوای آن بستگی ندارد. همین که خواننده بداند نویسنده نکات نگارشی را به خوبی درک می‌کند و از آنان بهره می‌برد، با شوق بیشتری به خواندن ادامه می‌دهد.
نوشته‌ای از داریوش آشوری درمورد استفاده‌ی درست از نکات‌نگارشی:
«ما باید فکر کردن بیاموزیم. فکر کردن از جاهای بسیار ساده و «ابتدایی»؛ از این که نقطه و ویرگول را کجا باید گذاشت و پرانتز را و پاراگراف را کجا باید باز کرد… این که ساده‌ترین و روشن‌ترین شکل این یا آن جمله در زبانِ ما چه می‌تواند باشد (یعنی، چه گونه می‌توان از شرِ کلیشه‌ها و قلمبه‌گویی‌ها، و در نتیجه، تاریکی‌ها و ابهام‌های زبان نوشتاری سنتی آزاد شد)… این که سروته مطلب را چه گونه باید به هم پیوست و دوخت‌ و ‌دوز کرد تا از وراجی و پریشان‌گویی پرهیز کرده باشیم. تا این که روزی -انشاءالله تعالی- به آن جا برسیم که به اندیشیدن درباره‌ی اندیشیدن برسیم و دکارت و کانت و هگل و هایدگر را هم بتوانیم ترجمه کنیم… آمین!»

۳. استفاده از تشبیه و استعاره
استفاده از تشبیه و استعاره به همان اندازه که متن را جذاب‌تر می‌کند، آن را قابل فهم‌تر نیز می‌کند.
یک نکته در تشبیه و استعاره: اغلب در تشبیه کردن یک چیز عینی(مانند سایت،کتاب،مبل) را به چیزی ذهنی(مانند عشق و نفرت) تشبیه می‌کنند.

۴. کلیشه‌زدایی
کلیشه‌زدایی یعنی با استفاده از کلیشه، نگاهی جدید خلق کنید. با استفاده از کلیشه‌زدایی، خواننده آگاه می‌شود که نویسنده از خلاقیت بهره‌ی زیادی برده و خلاقیت، موجب جذاب‌تر شدن متن می‌شود.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *